19 maart 2021

Energie-armoede oplossen

Meer dan 600 duizend huishoudens in Nederland leven in energiearmoede. Het zijn vooral huurders die kampen met energiearmoede. Wat is energiearmoede? En hoe bestrijden en voorkomen we energiearmoede met elkaar?

Wat is energiearmoede?

Mensen die in energiearmoede leven hebben zo’n hoge energierekening dat hun inkomen te laag is om de rekening te betalen. Meestal moet je extreme maatregelen nemen om betaalproblemen te voorkomen. Zoals de verwarming niet aan zetten, met dikke winterkleding aan in huis en niet meer douchen. Doordat de gasprijzen explosief gestegen zijn, zijn de problemen groter geworden.

Huizen isoleren

Verwarming van je huis is de grootste kostenpost op je energierekening. Gemiddeld bijna de helft (47%), maar in slecht geïsoleerde huizen is dat nog meer. Uit onderzoek van TNO(externe link) blijkt dat energiearmoede het meeste voorkomt in de slechtst geïsoleerde woningen (met energielabel E, F of G). Het belangrijkste om energiearmoede te bestrijden is huizen goed isoleren. Hoe beter je huis geïsoleerd is, hoe minder je de verwarming hoeft aan te zetten.

Directe hulp van de overheid

Er gaat tijd overheen voordat alle (huur)woningen goed geïsoleerd zijn. En nu zijn de energieprijzen hoog. De overheid neemt daarom nu verschillende maatregelen om mensen te helpen, zoals een energieprijsplafond en energietoeslag. Een overzicht van alle maatregelen(externe link) vind je op Rijksoverheid.nl.

Wat kun je als huurder doen?

Huurders kunnen maar weinig doen om hun energierekening echt omlaag te krijgen. Isoleren is de beste oplossing, maar daarin ben je afhankelijk van je verhuurder. Leef je in energiearmoede of heb je steeds grotere moeite om je energierekening te betalen? Dit is wat je wel kunt doen:

Heb je een laag inkomen, vraag dan energietoeslag aan bij de gemeente. Vraag om hulp bij de gemeente. Laat bijvoorbeeld een energiecoach langskomen of vraag materialen aan voor kleine aanpassingen in huis, zoals een brievenbusborstel en tochtstrips. Meestal is dit geregeld via het Regionaal Energieloket (externe link), het Duurzaam Bouwloket (externe link) of de Energiebank Nederland (externe link) waar jouw gemeente bij is aangesloten.
Kun je de maandelijkse energierekening niet meer betalen, neem direct contact op met je energieleverancier. Betaal je voor verwarming in de servicekosten en kun je de servicekostenverhoging niet betalen, neem dan meteen contact op met de verhuurder.
Volg onze energiebespaartips voor huurders. Begin bij verwarming, daarna warm water, en dan elektrische apparaten.
Doe een melding op het Meldpunt Energiealarm. Zij gebruiken de meldingen om de belangen van huurders beter te behartigen.
Je kan ook zelf aan de verhuurder om betere isolatie vragen. Hebben je buren dezelfde problemen? Vraag dan samen om isolatieverbetering bij de verhuurder.

Neem vrijblijvend contact met ons op

"*" geeft vereiste velden aan